بلک باکس (BLACK BOX) چيست ؟

بلک باکس (BLACK BOX) چیست ؟

بلک باکس (BLACK BOX)  چیست ؟

 بلک باکس (BLACK BOX)  چیست ؟ بلک باکس یا جعبه سیاه در صنعت سینما و تئاتر به سالن اجرای نمایش مکعب شکل ( در اندازه های متفاوت)  که دیواره های آن به رنگ سیاه رنگ آمیزی شده باشد اطلاق می گردد . تمامی امکانات این سالن نظیر صحنه ، نور پردازی ، تجهیزات ، محل قرار گیری تماشاگران و … بایستی پرتابل و قابل حرکت باشند . علاوه بر اماکنی همچون سالن های سینما و تئاتر که عامه مردم با آنها آشنایی دارند. فضاهای دیگری نیز برای استفاده گروه های نمایشی موجود می باشد که بلک باکس نیز از آن جمله است.

هدف از ساخت بلک باکس (BLACK BOX)  :

هدف از تهیه چنین فضایی باز گذاشتن دست کارگردانان نمایش ها است تا آن طور که نیاز دارند و فارغ از محدودیت ها و مزاحمت هایی که به لحاظ ساختار ثابت و عموما تغییر ناپذیر سالن های نمایش سنتی با آنها مواجه  می گردند نسبت به تحقق هر آنچه در ذهن دارند اقدام نمایند. این فضا همانند نقش بومی سفید که به نقاش اجازه جاری نمودن هر ایده و طرحی را می دهد برای فعالین عرصه تناتر بر عهده دارد .

در واقع بلک باکس نشانگر محیطی تهی از هر چیز مزاحم است و به کارگردان این امکان را می دهد تا بر اساس نیاز های اجرای خود بتواند هر صحنه ای را، به هر شکلی که می خواهد – متعارف یا غیر متعارف – درون آن طراحی کند . طراحی گوناگون کارگردانان مختلف، نیاز به پرتابل بودن تمامی امکانات بلک باکس را دو چندان می کند ، چرا که هر کارگردان و هر اجرا ممکن است بنا به ضرورت خود دارای طراحی گوناگونی باشد و سالن بایستی این قابلیت را داشته باشد تا با جابجایی صحنه ، نور و صدا ، ماشینری و محل قرار گیری تماشاگران بتواند فضاهای مختلفی را خلق کند .

سیاه بودن رنگ سالن بلک باکس یا غیبت رنگ ها به حضار حس فضایی در هیچ کجا را القا می نماید . این امر موجب  می گردد ذهن اشخاص راحت تر بتواند با توجه به روند اجراها ؛ خود را در فضایی که صاحب اثر ، نمایش خود را در آن نوشته و تنظیم نموده احساس نماید.

 از طرفی رنگ مشکی فضا تمرکز تماشاچیان را روی بازیگران و صحنه نمایش دو چندان می نماید. در اجراهایی که در Black Box برگزار می گردد عموما فاصله تماشاگران تا بازیگران بسیار کم است. این ویژگی باعث ایجاد حس نزدیکی بیشتر با اجرا می گردد. همچنین بازیگران خود را از نظر توانایی اجرای مناسب در مقابل بینندگان بهتر محک خواهند زد.

پرتابل بودن سالن به منظور بالا بردن هر چه بیشتر انعطاف فضا برای هر نمایش و اجرایی است. به طوری که با جابه جایی تجهیزات صوت، نور، ادوات صحنه و حتی جایگاه تماشاگران می توان اجراهایی به شدت متنوع و منعطف را پیاده نمود. اصلی ترین خصوصیت سالن های بلک باکس که به آن ها سالن های همه کاره نیز اطلاق میشود این است که کارگردان نمایش – به مانند سالن های قاب عکسی و یا میدانی – با هیچ پیش فرض و یا باید و نبایدی روبرو نخواهد بود و به طور کاملا آزادانه و فارغ از معماری کلیشه ای سالن های تئاتر به طراحی خود میپردازد.

بلک باکس (BLACK BOX)

بلک باکس (BLACK BOX)

طراحی سالن :

بسیاری از تئاترهای بلک باکس انتخاب صحنه ای برای بازیگران و همچنین سیستم برخاستن صندلی تماشاگران برای اجرای نمایش را دارند. از آنجا که تئاترهای Black Box بسیار قابل تنظیم هستند ، بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند چندین پیکربندی متفاوت برای فضای خود داشته باشند. اغلب اوقات ، مشتریان دارای یک صحنه در مرکز خود هستند ، همراه با صندلی در هر ۴ طرف ، معروف به “تئاتر در دور”.

برخی از اجراها به طرح های جایگزین احتیاج دارند و اگر مجهز به صندلی های قابل حمل و صحنه سازی باشد ، می توان از طریق تئاتر جعبه سیاه آن را جایگزین کرد. برخی از این طرح های جایگزین می توانند به سادگی نیاز به یک مرحله در اندازه متفاوت یا پیچیده تر مانند تنظیم مجدد صحنه و صندلی ها برای ایجاد یک تئاتر در دور باشند.

سالن های نمایش جعبه سیاه عموماً با رنگ مشکی ساخته می شوند که تمرکز خود را بر روی عملکرد نشان می دهد.

از آنجا که این تولیدات با وسایل محدودی انجام می شود ، اتاق تاریک به هاله شدن مکان های مختلف کمک می کند. حتی با استفاده محدود از جلوه ها .

موارد کاربرد  بلک باکس ( Black Box) برای اماکن گوناگون :

 با توجه به توضیحات پیش گفته مشخص است سالن نمایش بلک باکس برای مراکزی که نیاز به تغییرات بسیار در فضا با توجه به نیاز کاربران دارند کاربرد خواهد داشت. مراکز فرهنگی ؛ سالنهای تئاتر  و دانشگاه ها را میتوان اصلی ترین اماکنی نامید که وجود بلک باکس در آن ها لازم می باشد . چرا که این مراکز میزبان فستیوال ها ، تیم های نمایش و دانش جویان متعدد با ایده های گسترده می باشند . ممکن است در این مراکز تا ده اجرا در روز نیز روی صحنه روند. که نیازمند امکان اعمال تغییرات سریع و با کمترین هزینه در کلیت فضا است. لذا احتمالا سالن نمایشی با معماری معمول و غالبه فیکس پاسخگو این دست نیاز ها نمی باشد .

از طرفی از آنجا که بلک باکس فاقد تجهیزات الکتریکال یا معماری پیچیده است تجهیز آن نیازمند هزینه ای به شدت کمتر نسبت به سالن های سنتی است. این مطلب برای مراکزی که بودجه محدود داشته اما خواهان فضاهای نمایش هستند امتیازی بزرگ محسوب می گردد. با توجه به ویژگی های ذکر شده به لحاظ اقتصادی نیز استفاده از بلک باکس نسبت به سایر سالن ها مقرون به صرفه تر است و به دلیل فضای منعطف، طرفداران زیادی را در میان هنرمندان به خود اختصاص داده است. از این لحاظ جهت توسعه مراکز عمومی به ویژه مراکز تفریحی کانسپت مناسبی محسوب می شود.

اما بسیاری مراکز ترجیح می دهند هر دو سالن اصلی مجهز و بلک باکس را همزمان در اختیار داشته باشند. از این طریق   می توان دو نمایش را همزمان برگزار نمود. و از طرفی نمایشهای تمرینی را در سالن Black Box برگزار کرده و زمانی که به آمادگی و پختگی لازم رسید آنرا به سالن اصلی برای نمایش به تماشاگران بیشتر منتقل نمود.

طراحی سالن آمفی تئاتر و بلک باکس (Black BOX)  ترکیبی از علم و هنر است که دارای مراحل چندگانه و نیاز به دانش آکوستیک و معماری تواماً دارد  و دارای استانداردهای تعریف شده بین المللی و با تجهیزات پیشرفته و خاص می باشد .

 

بلک باکس (BLACK BOX)  چیست ؟

رعایت این استاندارها و نهایتا کالیبراسیون نورپردازی و صدا به دست افراد متخصص ؛ میزان کارایی و توانایی استفاده از سالن را به حداکثر می رساند  .

  • مزایای بلک باکس (BLACK BOX) :
  • فضای ساده مکعبی شکل فاقد عناصر اضافی
  • به مخاطب کمک می کند تا روی بازیگران تمرکز کند.
  • انعطاف پذیر و همه کاره
  • باعث ایجاد جو صمیمی بین مخاطب و بازیگرمیگردد .
  • دیوارهای رنگ شده یا پوشش داده شده به رنگ سیاه
  • کف عموماً صاف و فاقد سن یا گرادیان بندی
  • قابلیت حمل و جابه جایی تمام تجهیزات ، ادوات و صندلی ها
  • جابجایی تماشاگر و صحنه درحین اجرا برای ارائه زاویه دید های مختلف به مخاطب
  • استفاده از تماشاگر به عنوان عنصری از اجرا و همراه کردن وی برای شرکت در نمایش
  • اجرای همزمان قسمت هایی از نمایش در بخش های مختلف سالن و ارتفاعات گوناگون
  • دگرگونی ساختار اجرایی متن و ایجاد شکل اجرایی متفاوت در زمینه سیاه ؛ عاری از مزاحمتهای بصری به خاطر جلب توجه بیشتر تماشاگر
  • – مبهوت ساختن تماشاگر با طراحی های نامتعارف جهت رسیدن به نتیجه دلخواه

خدمات شرکت  طنین گستران  جهت طراحی و تجهیز سالنها  :

  • مشاوره ؛ طراحی و تجهیز کامل سالنهای آمفی تئاتر ؛ بلک باکس ؛ کنفرانس و …
  • برقراری ارتباط با کارفرما و مشاور و دریافت اطلاعات و نیازمندی های پروژه
  • بازدید از محل پروژه توسط کارشناسان، تهیه نقشه و ابعاد سالن
  • انجام محاسبات و برآورد مقدماتی معماری و الکتریکال
  • ارائه طرح پیشنهادی همراه با لیست قیمت ، اطلاعات فنی و جزییات تجهیزات مورد نیاز در قالب یک پکیج جامع
  • برگزاری جلسات توجیهی با حضور کارفرما، تبادل نظر، اعمال تغییرات احتمالی، تکمیل و تایید طرح ها.
  • استفاده از سیستم های نوین در صدا و تصویر
  • جانمایی تجهیزات : قرار گیری صحیح پروژکتورهای نور پردازی ، اسپیکر ها و … بر اساس مشخصات فنی و محیطی
  • آکوستیک کردن محیط: طراحی و اجرای سازه به گونه ای که صدا از بیرون به داخل سالن و از داخل به بیرون نشت نکند .
  • طراحی و اجرای دکور سالن : دکور سالنها از مدرن تا کلاسیک و از ساده تا پیچیده قابل اجرا است .
  • بهینه سازی صدا و تصویر: خروجی بهینه سازی صدا در عدم شنیدن صداهای تیز و بیش از حد بم ، در سالن نمایان می شود .