طراحی سالن آمفی تئاتر

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر

نکات مهم در رابطه با طراحی سالنها

تجهیزات سالن همایش و آمفی تئاتر

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر اهمیت ویژه ای برای شرکت‌ها، سازمان های کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی و بسیاری از مجتمع‌های تجاری مدرن دارد. سالن همایش و آمفی تئاتر برای برگزاری جلسات، اجتماعات، مهمانی‌ها، برنامه ها و در بعضی سالنهای خاص تر که برای سینما طراحی شده اند برای تماشای فیلم استفاده می‌شود. یک سالن آمفی تئاتر غالبا از قسمت هایی از قبیل ورودی، سالن انتظار و سالن اجرا تشکیل می‌شود. از‌این‌ رو در حین تجهیز سالن آمفی تئاتر باید اقدامات لازم در خصوص تجهیز این فضاها به خوبی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در هنگام تجهیز قسمت ورودی باید به نحوه رفت و آمد حاضران توجه داشته باشید. ناظران باید به سادگی به صندلی مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. باید از تجهیزات تهویه مطبوع قدرتمند و بی‌صدایی برای ایجاد هوای مطبوع استفاده کنید در غیر این صورت حاضران در صندلی‌های خود احساس راحتی نمی‌کنند.

-ورودی سالن:

ورودی سالن همایش بخش مهمی از معماری ساخت سالن است. برخی از سالن‌ها تنها یک درب دارند که ورود و خروج از همان درب انجام می‌شود ولی برخی از سالن‌ها نیز دو درب دارند که یکی از آن ها برای ورود و یکی برای خروج استفاده می‌شود. برخی از سالن ‌های همایش و آمفی تئاتر به دلیل وسعت بیشتر نیاز به چندین ورودی و خروجی دارند. بهتر است ورودی و خروجی سالن جدا از هم باشند و عرض لازم برای درب‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر به اندازه ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. طراحی ورودی سالن باید به گونه ای باشد که باعث تجمع افراد پشت در نشود و تهیه بلیط یا سایر تشریفات ورود در آن به سرعت و منظم انجام شود. بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که قرار گرفتن افراد باید بصورت خطی (صف) باشد، فضای مناسب برای افراد ۱ متر مربع برای شش نفر و یا به صورت خطی حدود ۲ متر به صورت طولی برای ۴ نفر می باشد. در نتیجه برای ورود افراد به سالن چینش خطی مناسب ترین چینش است. در این فضا می توان برنامه های آینده را تبلیغ کرد . سرانه جهت کل فضای ورودی در سالن های بالای ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ متر مربع است و ارتفاع این بخش دست کم ۲/۴ متر می باشد.

تعداد دربهای سالن باید براساس ابعاد و ظرفیت سالن در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطراری مشکلی برای حضار و خروج بوجود نیاید. دربهای دولنگه بهتر بوده و می بایست به بیرون باز شوند. برای ورود و خروج VIP و عوامل صحنه و کنترلر نیز می بایست دربهای اختصاصی در نظر گرفته شود. استفاده از دربهای نیمه آکوستیک برای سالن همایش و اتاق فرمان معمول بوده که بهتر است جنس درب ها تمام چوب با ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر با لمسه کوبی پارچه و چرم بر روی پشم سنگ یا فوم باشد. همچنین در درز دربها نوار لاستیکی مناسب اجرا شده و از یراق های مخصوص آکوستیک استفاده گردد. استفاده از درب تمام آکوستیک در استودیوها و مراکز با حساسیت بالاتر توصیه می شود.

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (سالن انتظار):

پس از تجهیز قسمت ورودی ، نوبت به سالن انتظار می‌رسد. از آنجایی که حاضران، زمان زیادی را در این بخش از سالن سپری می‌کنند، از این رو این بخش از سالن باید تمام امکانات رفاهی مورد نیاز حاضران را به سادگی در اختیار آنها قرار دهد. فضایی است جهت تجمع حاضرین پیش از شروع برنامه و استراحت آن ها در بین چند برنامه. سرانه کل آن ۲۶/۰ متر مربع است و ارتفاع آن حداقل ۳/۳ می تواند ‌باشد.  از سالن انتظار علاوه برتالار باید به سایر فضاهای عمومی‌ (سرویس‌ها، اداری، رستوران، بوفه، …) دسترسی مستقیم موجود باشد. همچنین در ابتدای سالن انتظار فضایی با سرانه ۲/۰ متر مربع برای حداکثر %۵۰ تماشاچیان که احتمالاً سیگار می کشند با تهویه مناسب ‌ و ارتفاع بیش از ۳/۳ متر پیش بینی می شود.

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (سالن اجرا):

سالن اجرا در حقیقت، قلب یک سالن آمفی تئاتر است. در انتخاب رنگ‌بندی فضا، فاکتورهای بی‌شماری را باید در نظر گرفت. در طراحی دکوراسیون داخلی و تجهیز سالن آمفی تئاتر، حداکثر ظرفیت سالن به شکل هندسی آن، محدودیت های صوتی و تصویری، آکوستیک سالن، خط دید و اندازه و شکل سن بستگی دارد. یکی از مهم ترین مسائل در سالن های اجتماعات از قبیل آمفی تئاتر ها، کنفرانس و .. محل استقرار تماشاچی می باشد. به این دلیل که هدف اصلی از ایجاد چنین فضاهایی ارائه خدمات مناسب به شرکت کنندگان و تماشاچیان است.

ابعاد سالن اجرا:

در طراحی سالن ها ابعاد و شکل ظاهری آنها دارای اهمیت بالایی می باشد. مواردی که به ابعاد سالن ها بستگی دارند عبارتند از: تعداد ردیف های سالن، عرض راهروها، تعداد مخاطبین، خطوط دید حضار، اندازه صندلی ها و… سالن هایی که دارای ابعاد کوچکی هستند و حداکثر ظرفیت آنها ۸۰ نفر است با کف مسطح مناسب تر است. اما سالن هایی که شامل ابعاد بزرگتری هستند قاعدتا دارای ظرفیت بیشتری نیز هستند از این رو برای دید بهتر مخاطبین نسبت به سن و دیگر کارکردهای سالن استفاده از سطوح پلکانی یا شیبدار مناسب تر است. 

طنین گستران مشاور ؛ طراح و مجری سالنهای همایش و آمفی تئاتر ۵۰۰۰ ۳۰۸ ۰۹۱۲

– حجم فضای مورد نیاز :

برای هر نفر به دلیل شرایط آکوستیک سالن در سالن های تئاتر حدود ۵ متر مکعب و برای سالن های اپرا حدود ۶ الی ۸ متر مکعب نیاز میباشد که این مقدار فضا به دلیل ایجاد سیستم تهویه هوا , نباید کمتر از این مقدار باشد.

امکاناتی که باید در قسمت انتظار سالنهای همایش و آمفی تئاتر  وجود داشته باشد :

سرویس بهداشتی: که معمولا باید دارای دسترسی مناسب و در موقعیت مناسب باشد که ابعاد استاندارد آن ۶ عدد و فضای ۲۳ متر را در بر میگیرد .سرویس ها باید در مسیر حرکت حاضرین و در دسترس عموم باشند. برای هر ۳۰ الی ۳۵ نفر یک سرویس آماده می شود. تعداد سرویس های بهداشتی باید به گونه ای باشد که صف های طولانی، هنگام استفاده از سرویس ها تشکیل نشود. همچنین سرویس ها باید برای معلولین به تفکیک ساخته شده و تهویه مناسبی داشته باشند از آنجا که جز فضاهای درجه ۳ می باشد نباید در دید کامل قرار گیرد.

کافی شاپ : یکی دیگر از امکاناتی که در داخل سالن ها، جزئی از نیاز های ضروری شده است ، کافی شاپ و رستوران میباشد. که اگر به صورت پیش فرض ۵۰ نفر بخواهند همزمان از کافه استفاده نمایند فضایی حدود ۹۰ متر به غیر از قسمت آشپزخانه نیاز میباشد. برای این فضا برای هر میز ۴ نفره ۷۶/۵ متر مربع فضا احتیاج دارید .در کنار آن ۱۵ متر مربع فضای آشپزخانه و محل فروش می خواهید.

– فضای خدماتی در پشت صحنه:

اتاق لباس:

یکی از فضاهای کاربردی و اصلی سالن می باشد در طراحی این فضا باید دقت شود که این فضا به عنوان یک فضای خصوصی به حساب می آید و باید تمامی حریم های آن در نظر گرفته شود . حداقل مقدار فضای لازم برای هر نفر ۵ متر مربع و برای ۶ نفر با ۸ کمد ۴۵ متر مربع می باشد. نکته دیگر وجود انبار لباس است که حداقل  ۵تا۷  متر مربع در نظر گرفته می شود.

اتاق گریم :

این فضا باید با سن در رابطه مستقیم عاری از صدا و دارای نور کافی باشد. حداقل مقدار فضای لازم ۳ متر مربع میباشد . همچنین وجود سرویس بهداشتی در این فضا ضروری می باشد.

اتاق نور و صدا:

اتاق نور و صدا باید به صورت دو  اتاق مجزا در نظر گرفته شود که علاوه بر این که کاملا نزدیک به صحنه باشد باید دسترسی کامل داشته باشد. برای این منظور در فضای پشت و قسمت بالای صحنه فضای مناسبی برای این اتاق ها میباشد.که معمولا برای اتاق صدا بردار حدود ۵ متر مربع و برای اتاق نور پرداز  ۶ متر مربع در نظر گرفته میشود که این ابعاد بدون انبار برای این تجهیزات میباشد که فضای انبار ۱۲ متر مربع کافی میباشد.

اتاق کارگردان:

برای اتاق کارگردان معمولا در کنار صحنه و به صورتی که دیده نشود  یک اتاق ۹ متری طراحی میشود که کاملا به صحنه مسلط باشد.

اتاق گروه موسیقی:

این بخش چون به صورت زنده اجرا خواهند داشت و باید کاملا با صحنه و با سکانس های مختلف هماهنگ باشد یکی از مهمترین بخش های سالن محسوب خواهد شد. برای این منظور حدود ۱۶ متر مربع به اضافه ۴ متر فضای نگهداری تجهیزات نیاز می باشد.

اتاق استراحت:

برای استراحت گروه در آخر کار و یا برای آماده شدن گروه در ابتدای نمایش در نظر گرفته میشود که معمولا به صورت استاندارد یک فضای ۴۰ متری با چند کاناپه مناسب میباشد.

اتاق مطالعه:

معمولا برای تمرین سناریوها یک اتاق ۴۲ متری در نظر گرفته میشود تا گروه اجرا کننده بتوانند سناریوها را مطالعه کرده و با هم تمرین نمایند.

اتاق مصاحبه :

به صورت استاندارد حدود ۱۶ متر مربع و با تعدادی صندلی و یک میز تجهیز میشود.

 -قسمت های اداری سالن ها:

-اتاق رئیس:

این اتاق از لحاظ موقعیت در بهترین موقعیت طراحی میشود که معمولا با اتاق جلسات یکی میشود و فضایی برابر با ۳۵ متر مربع برای این منظور کافی میباشد.

-اتاق حسابداری و بایگانی:

۱۶ متر مربع برای خود اتاق و یک فضای ۵ متر مربع برای بایگانی و ۱ فضای ۱۶ مترمربع برای مرکز کامپیوتر نیاز است.

-اتاق آرشیو

۱۶ متر مربع برای اتاق بایگانی آرشیو و ۹ متر مربع اتاق برای مسول اتاق آرشیو و ۲۰ متر مربع هم برای مرکز اسناد سالن نیاز است.

-بخش های خدماتی :

-موتورخانه

این قسمت باید در جایی باشد که بتواند به همه سالن سرویس دهد. ابعاد مورد نظر ۵۰ متر مربع است.

-انبار مرکزی

به دلیل این که معمولا هر بخش یک انبار دارد ما فضای بزرگی را برای انبار مرکزی نمی خواهیم مقدار ابعاد لازم ۲۵ متر مربع است.

-پارکینگ

مساحت مورد نیاز برای پارکینگ هم به ازای هر خودرو حدود ۱۸ متر مربع است.

تاسیسات مکانیکی و الکتریکی:

نکته مهم دیگر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است که شامل جعبه کمک های اولیه، هواسازها، لوله کشی ها، سیستم گرمایشی و سرمایشی، کپسول و جعبه های آتش نشانی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم هایی که برای اجرا روی صحنه نیاز هستند،کابل کشی ها و… می شود.

 عواملی که در چیدمان یک سالن همایش و آمفی تئاتر می تواند موثر باشد:

– دید مناسب مخاطب

یک سالن زمانی از نظر شخصی که استفاده کننده است خوب و عالی به نظر میرسد که شخص در درجه اول دید بسیار کافی نسبت به صحنه داشته باشد.

-دسترسی آسان به صندلی ها

درسترسی آسان به صندلی ها جز مواردی است که باعث نظم در سالن میشود.

-شکل صحنه و جایگاه

 

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (صحنه اجرای آمفی تئاتر):

معماری صحنه‌های آمفی تئاتری در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات متفاوتی شده است؛ اما این صحنه همیشه متمایز از سایر بخش‌های آمفی تئاتر بوده است؛ به نحوی که اگر در سالن تئاتری ، صندلی برای نشستن تماشاگران وجود نداشته باشد، می‌توان روی سکو یا روی زمین نشست و از تماشای تئاتر لذت برد؛ دقیقاً مانند تعزیه در مراسم آیینی و مذهبی.صحنه یا سن اجرای نمایش تئاتر در زمان رومیان اکثراً در میان آمفی تئاترها بود و اکنون نیز این معماری در برخی سالن‌ها اجرا می‌شود. اما به طور معمول صحنه اجرا در سالن آمفی تئاتر در قسمت جلویی سالن قرار گرفته و عرض سالن را در بر می‌گیرد.این صحنه به حدی بزرگ و مناسب است که می‌توان از آن برای اجرای برنامه‌های نمایشی مختلف و سخنرانی نیز استفاده کرد. صحنه‌های آمفی تئاتری قابلیت این را دارد که گروه‌های تئاتری بتوانند به دلخواه خود دکور صحنه را تغییر داده و از آن استفاده کنند. شکل هندس سالن و همچنین میزان فضایی که در اختیار دارید در نحوه چیدمان سالن بسیار موثر میباشد.برای نحوه چیدمان سالن ابتدا باید در نظر گرفت که این سالن به چه منظوری میخواهد مورد استفاده قرار بگیرد.

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (صندلی سالن همایش، آمفی تئاتر و سینمایی):

صندلی یکی از مهمترین تجهیزات سالن همایش است و نقش مهمی در طراحی سالن کنفرانس و همایش دارد چرا که اولا باعث می شود هارمونی بین طراحی بخش های مختلف رعایت شود و بحث مهم تر این است که راحتی شرکت کنندگان سالن تضمین می شود. صندلی به کار رفته در سالن کنفرانس، همایش، آمفی تئاتر، سینما با هم تفاوت‌هایی دارند و هر کدام مناسب استفاده در جای خاصی است. جنس صندلی های مورد استفاده در آمفی تئاتر باید غیر قابل اشتعال، مقاوم، راحت و قابل شستشو باشند و همینطور به دلیل استفاده از این صندلی ها برای مدت زمان طولانی و چند ساعته باید پشتی و کفی صندلی ها از فوم پیشرفته و مناسب استفاده شود. طراحی صندلی ها نیز باید با حالت های مختلف بدن متناسب باشد. پشتی و کفی صندلی ها می تواند از مواد ABS یا چوبی باشد. استفاده از چوب به دلیل خاصیت آکوستیکی و زیبایی بهتر است. اما ABS مقاوم تر و دارای عمر بیشتری می باشد.

بر اساس کاربری سالن می توان از صندلی های دسته تحریر‌دار یا دسته های دارای جای نوشیدنی (سینمایی) و … استفاده نمود.

-ابعاد و اندازه صندلی ها

ابتدا باید بسنجیم هر فرد چه میزان زمان به صورت مداوم به روی این صندلی ها قرار است که بنشیند.اندازه های استاندار صندلی های آمفی تئاتر با عرض های بین ۱۸ اینچ تا ۲۴ اینچ ساخته میشوند .

ردیف صندلی ها

معمولا حداکثر ۱۶ صندلی برای هر راهرو تعبیه می شود اما در صورتی که برای هر سه راهرو یک خروجی به عرض یک متر در نظر گرفته شود، می توان حداکثر تا ۲۵ صندلی را در هر راهرو نصب نمود. اگر یک راهرو فقط از یک انتهای ردیف قابل دسترسی باشد ، ممکن است تعداد صندلی ها به ۷ یا ۸محدود شود باید برای تماشاچیان به حالت نشسته، حداقل نیم متر مربع فضا محاسبه نمود. در کل معمولا حجم فضا در سالن های آمفی تئاتر حدود ۴ تا ۵ متر مکعب به ازای هر تماشاچی در نظر گرفته می شود که این مقدار برای سالن های اپرایی و موسیقیایی حدود ۶ الی ۸ متر مکعب می باشد.

 فاصله ردیف

فاصله ردیف یا فاصله “پشت به عقب” صندلی ها در ایجاد یک منطقه راحت در سالن اجتماعات بسیار مهم است. حداقل ابعادی که گاهی اوقات استفاده می شود ۲ ، ۶ (۳۰) است.این ابعاد باعث ایجاد فاصله بین حاشیه زانوها و پشت صندلی در ردیف جلو بعدی می شود.با افزایش فاصله ردیف به ۳۶ ، راحتی صندلی به طرز چشمگیری بهبود می یابد و عبور در امتداد ردیف افراد نشسته با اختلال کمتری انجام می شود. برای تعیین فاصله بین دو ردیف صندلی باید به دو نکته مهم توجه نمود. اول این که باید پاها و زانوهای فرد استفاده کننده به روی صندلی عقبی در وضعیت مناسب و راحت باشد و نکته دوم اینکه باید به این مسئله توجه داشت که در هنگام نشستن فرد به روی صندلی احتمال این وجود دارد که یکنفر تصمیم بگیرد که وارد سالن شود و یا از سالن خارج شود ، پس باید فضای کافی برای رد شدن وجود داشته باشد.این فاصله طبق استاندارد ها بین ۳۲ اینچ تا ۲۶ اینچ تایین میشود.

ایجاد اختلاف ارتفاع در ردیف صندلی ها

وقتی صحبت از ابعاد صندلی سالن اجتماعات می شود ، راحتی در صندلی های اجتماعات نیز تحت تأثیر طراحی کف  سالن قرار می گیرد.کفپوشهای مسطح یا شیب دار به فرد اجازه می دهد زانوها و پاها را در حداقل فاصله ردیف  قرار دهد . در اینجا فرد می تواند از فضای باز در زیر یک صندلی و فضای آزاد ایجاد شده توسط پشت صندلی استفاده کند.با افزایش شیب کف ، این “فضای آزاد” کم می شود .برای فراهم کردن فضای بیشتر در ساق پا ، در نظر گرفتن افزایش ابعاد پشت به عقب ضروری است.

شیب جایگاه تماشاگران

برای دید تماشاگران همان قدر که شیب جایگاه آنها اهمیت دارد، برای راحت تر شنیدن صداها نیز دارای اهمیت است. از طریق بازتابنده های سقفی باید حداقل شیبی را که مانع دید مخاطبین نشود را در نظر گرفت.

-فضای بین ردیف ها در سالن های دارای شیب : 

در قسمت زیر صندلی ها به دلیل خالی بودن قسمت زیر نشیمن ، فضایی وجود دارد که در کمترین فاصله ممکن بین ردیف ها میتواند جای پای خوبی باشد و پاها در آن قرار بگیرد. زمانی که سالن دارای شیب میباشد و صندلی ها نسبت به هم اختلاف ارتفاع در حدود ۱۲ اینچ به بالا دارند و فاصله ردیف ها ۳۲ اینچ است ، به دلیل اینکه این قسمت در پشت دیواره قرار میگیرد این فضا از بین میرود .در این مواقع برای رفع این مشکل  باید صندلی ها حداقل ۱۱ اینچ از لبه دیوار فاصله داشته باشند.شیب سالن باید به صورتی در نظر گرفته شود که علاوه بر اینکه نفر جلویی دید به صحنه کافی داشته باشد قسمت سر همین شخص نباید مزاحمتی برای نفر پشت سری ایجاد نماید . برای این منظور نیز استاندار هایی در مورد شیب سالن در نظر گرفته شده است که ایجاد تداخل در دید نفرات عقبی سالن ایجاد نشود.در ردیف آخر با توجه به اینکه کسی پشت سرشان نیست میتواند اختلاف ارتفاع بیشتری نسبت به بقیه ردیف ها داشته باشد.

برخی از سالن ها برای اینکه بتوانند تعداد بیشتری صندلی در خود جای دهند از این فاصله های استاندارد خارج میشوند .همچنین باید در نظر گرفته شود که این فاصله ها با داشتن صندلی با دسته های متفاوت میتواند تغییراتی را داشته باشد.

– صندلی متمرکز : در این روش ارتفاع صفحه نمایش با صندلی ردیف اول تنظیم می شود و در ردیف های بعدی به صورتی طراحی میشود که دید را بهبود میبخشد. در این روش چند سانتیمتری فاصله بین صندلی ها , دید را بهبود می بخشد. در هر ردیف به صورت زوج و فرد تکرار میشود. اگر چه در راهرو ها به دلیل کم و زیاد شدن صندلی ها ناهمگنی به وجود می آید ولی با تغییر عرض صندلی ها میتوان از این مشکل جلوگیری نمود .

– دید تماشاگران:

دید تماشاگران از مهمترین مواردی است که در هنگام طراحی سالن باید به آن توجه نمایید که رابطه مستقیمی بر انواع طراحی های موجود دارد. زاویه ۳۰ الی ۴۵ درجه عمود بر لبه های دور و نزدیک صفحه نمایش میتواند بین هر صندلی آمفی تئاتر محدودیت ایجاد نماید در حالی که ارتفاع صفحه نمایش یا تصویر میتواند حداکثر فاصله را به ما نشان دهد. ارتفاع با صفحه نمایش با حداقل فاصله موجود تا صندلی ها ، یعنی صندلی های ردیف اول مشخص میشود. برای اینکه تماشاگران بتوانند صحنه را به طور کامل مشاهده کنند ردیف صندلی ها در سالن های آمفی تئاتر معمولا به شکل انحنادار هستند.

زاویه دید :

زاویه دید افراد نشسته در جایگاه های ردیف اول حدود ۱۱۲ درجه و افراد ساکن در ردیف آخر تقریبا ۸۰ درجه است. با جمع بندی این زوایا نتیجه میگیریم زاویه کلی سالن آمفی تئاتر ۹۴ درجه است. زاویه دید باید به صورتی باشد که شرایط مناسبی جهت دید حضار، فراهم نماید، زیرا اگر حضار روی جایگاه همایش، جایگاه سینمایی، جایگاه آمفی تئاتربنشینند اما دید مناسبی نداشته باشد، نارضایتی آن ها را در بر خواهد داشت.

دید مطلوب بدون حرکت اما با حرکت جزیی چشم به مقدار حدود ۳۰ درجه
دید مطلوب با حرکت جزیی سر و حرکت جزیی چشم به مقدار حدود ۶۰ درجه
حداکثر زاویه ی ادراک بدون حرکت سر حدودا ۱۱۰ درجه
به حرکت کامل سر و شانه ها میدان درک ۳۶۰ درجه نیز امکان پذیر می باشد.

بررسی خطای دید تماشاگران:

-در خط دید عمودی صندلی ها باید ارتفاعی حدود ۴٫۵ تا ۵ اینچ اختلاف ارتفاع داشته باشند تا نفرات عقبی بتوانند صحنه را ببینند . ولی باز هم دید کامل و کافی ممکن است ایحاد نشود .این مسئله در مواردی مثل سخنرانی ها شاید اهمیتی نداشته باشد و دید کافی نسبت به پایین صحنه مهم نباشد. برای پخش فیلم این مسئله رعایت میشود تا صفحه نمایشگر در دید همه باشد . این مسئله را با تغییر ارتفاع صفحه نمایشگر و یا تغییر ارتفاع صحنه ، میتوان رفع نمود. در دید افقی میتوان ، دید افراد را با قرار دادن از  بین سر نفرات جلویی به حد اکثر رساند. به عنوان مثال ، با تغییر عرض صندلی در ردیف های پی در پی ، می توان یکپارچگی زیبایی شناختی راهروها را حفظ کرد. به این ترتیب ، برخی از تماشاگران از مزایای مطلوب صندلی بهره مند می شوند .

کلیه فضاها می بایست علاوه بر در نظر داشتن تعداد همزمان حضور میهمان و تردد در شرایط اضطراری ، قابلیت دسترسی برای افراد معلول و کم توان را داشته باشند.

لازم به ذکر است که در طراحی آمفی تئاتر، می بایست همه‌ی اتفاقات مانند حضور همزمان تعداد زیادی از میهمانان و رفت و آمد در مواقع اضطراری ، قابلیت استفاده از امکانات سالن برای افراد معلول، نابینا، سالخورده و کم توان و … را پیش بینی کرد.

راهروها:

عرض راهروهای سالن آمفی تئاتر را باید بر اساس تعداد صندلی ها محاسبه کنند. ضمنا باید عرض سالن طوری بررسی شود که هنگام ازدحام جمعیت عرضی که برای راهرو طراحی شده است به افراد آسیبی نرساند. در چیدمانهای مختلف، راهروها میتواند تغیراتی داشته باشد.عرض راهرو ها در چیدمان های قاره ای از چیدمان چند ردیفی بیشتر است و این اندازه هر چقدر که به انتهای خروجی راهرو نزدیک میشود به دلیل اینکه افراد بیشتری از آن عبور میکنند ، عریض تر میشود. همچنین عمق، شیب و پله ها در هنگام خروج تماشاگر اهمیت دارد. از این رو کف راهروها نیز باید از مصالح غیر قابل اشتعال و غیر لغزنده استفاده شود. استفاده از یک چراغ روشن مخصوص برای آگاهی از شیب در کف راهرو الزامی و مهم می باشد.

چیدمان صندلی‌ها و ردیف‌های سالن آمفی تئاتر

نوع چینش صندلی‌ هماش و آمفی تئاتر در سالن‌های آمفی تئاتر به گونه‌ای است که افراد بسیاری در سالن آمفی تئاتر در طبقات مختلف قرار می‌گیرند و به صورت کامل به صحنه اجرا اشراف دارند.

 مدل های چیدمان صندلی های آمفی تئاتر

در چیدمان صندلی‌ها می‌بایست فاصله ردیف آنها از هم ، زاویه دید چشم و گردش سر رعایت گردد. بهتر است ردیف صندلی ها از هم حداقل ۱۰۰ سانتی متر فاصله داشته باشند. فاصله اولین ردیف به سن از ۳ متر کمتر نباشد (حتما زاویه دید می بایست کنترل شود). عرض راهروها متناسب جمعیت و با نورپردازی اضطراری در نظر گرفته شوند. در صورت نیاز در ردیف اول جهت میهمانان ویژه از صندلی VIP استفاده گردد. بهتر است این ردیف بطور کامل در عرض سالن بوده و راهرویی در وسط جهت دسترسی نداشته باشد تا از تردد غیر ضروری جلوگیری شود.

چیدمان قاره ای صندلی آمفی تئاتر

در این مدل صندلی ها به شکل مورب و دایره ای حول یک مرکز مشخص چیده میشوند که در این روش محدودیت تعداد صندلی در هر ردیف وجود ندارد و هرچه فاصله ردیف ها بیشتر باشد میتواند تعداد صندلی بیشتری را در یک ردیف در خود جای دهد. در این روش چون محدودیت تعداد صندلی در هر ردیف وجود ندارد و شما میتوانید تعداد بیشتری صندلی در یک ردیف جای دهید و برای جبران این موضوع میتوانید راهرو های پهن تری داشته باشید. اما  یک طرح چیدمان صندلی قاره ای نسبت به چیدمان صندلی  چند راهه کارایی کمتری ندارد.در حقیقت ، اگر با دقت برنامه ریزی شود ، یک چیدمان  قاره ای میتواند در همان فضا ، صندلی های سینمایی بیشتری را در خود جای دهد . برای برنامه ریزی اولیه ، به طور متوسط ​​۷٫۵ فوت مربع برای هر شخص ممکن است استفاده شود.این شامل منطقه نشیمن و فضای لازم برای راه های راهرو خواهد بود.

چیدمان گسترده

چیدمان گسترده با حداکثر محدودیت ۱۳۰ درجه از کانون مرکزی یا نقطه کانونی ، تماشاگران دور را به مجری نزدیکتر می کند و بدین ترتیب رابطه صمیمی تری برقرار می کند.در این زاویه ، ارائه فیلم یا نمایش اسلاید هنوز امکان پذیر است ، با این حال ، منطقه اجرا باید عمیق باشد و صفحه نمایش تا آنجا ممکن است عقب تر قرار گرفته شود برای به حداقل رساندن اعوجاج تصاویر.هنگامی که سر فرد برای مدت طولانی به سمت شما چرخانده می شود باعث ایجاد ناراحتی جسمی در فرد شده و این نوع طراحی سالن فقط برای نمایش فیلم های کوتاه مجاز است .

 Arena چیدمان گود

چیدمان فوق سومین شکل از فضای طراحی است که منشأ آن  آمفی تئاتر روباز یونان باستان است .این طراحی با زاویه ۱۸۰ درجه تا ۲۷۰ درجه  می تواند ارتباط شنوایی و بینایی بین تماشاگران و مجریان را بهبود بخشد. در این طرح چیدمان امکان پخش فیلم وجود ندارد و برای سخنرانی بسیار مناسب میباشد. در این سالنها پخش فیلم بسیار سخت و یا بسیار کم میباشد.

 صحنه آرنا

این چیدمان صندلی سخنرانی را در ۳۶۰ درجه  مهار میکند. بدیهی است ، این چیدمان صندلی تماشاگران بیشتری را به مجری نزدیک می کند ، اما در عین حال محدودیت های خاصی را ایجاد می کند.در هر زمان در طول سخنرانی ، یک مجری تنها با بخشی از مخاطب روبرو خواهد شد .بیشترین استفاده از عرض صندلی ها ۲۰  ، ۲۱ و ۲۲ است. معمولاً اندازه های کوچکتر ۱۸ و ۱۹ درجه به دلیل حداقل عرض ارائه شده دارای کاربرد محدود هستند.

چیدمان جایگاه ساده یا چند ردیفه: 

 در این روش صندلی ها در یک راستا و در یک خط راست به صورت موازی پشت سر هم چیده میشوند و ارتباط بین تماشاگران و صحنه در حد بسیار بالایی میباشد که برای پخش فیلم و یا سخنرانی با پاور پوینت و یا دیگر موارد مشابه مناسب میباشد. در این مدل چیدمان اگر در دو سمت ردیف صندلی ها راهرو وجود داشته باشد استاندارد قرارگیری تعداد صندلی در هر ردیف ۱۴ تا ۱۶ عدد میباشد و اگر فقط یک ردیف راهرو در هر ردیف وجود داشته باشد به صورت استاندارد تعداد صندلی ها نباید از ۷ یا ۸ صندلی بیشتر تجاوز نماید. لذا در این مورد چیدمان به صورت استاندارد محدودیت تعداد صندلی در هر ردیف وجود دارد که نباید از این مسئله چشم پوشی شود.

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (دکوراسیون سالن آمفی تئاتر و همایش):

 دکوراسیون در آمفی تئاتر فقط مربوط به صندلی ها و مبلمان موجود در سالن نمی شود بلکه موارد دیگری از قبیل آثار تزئینی بر روی دیوارها، رنگ ها، نحوه چینش چراغ ها، رنگ درب ها، طراحی پرده های صحنه، دیوارکوب ها، رنگ کفپوش ها، نحوه شماره گذاری صندلی ها و… نیز جزء دکوراسیون آمفی تئاتر هستند.

دیوار و سقف

پوشش دیوار و سقف ها باید ویژگی هایی داشته باشند؛ از جمله: انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر ضربات ناگهانی، تعدیل کننده آلودگی صوتی و محیطی، تنوع رنگ، عدم ذوب و اشتعال و یا ایجاد گاز های سمی در زمان آتش سوزی، سهولت نصب و جمع آوری، تعدیل کننده انواع بوهای محیط، ضد بخار و ضد آب، توجه به کاهش صداهای اضافی مانند دستگاه تهویه، تامین برق و .. ضروری می باشد. همچنین در این سالن ها از تکنولوژی باد آوا جهت ارتقای کیفیت صوت و جلوگیری از نفوذ صدا به محیط خارج استفاده   می گردد. دیوارهای سالن آمفی تئاتر باید همواره به آگوستیک مجهز باشند تا از خروج صدا به بیرون و ایجاد مزاحمت برای ساکنین اتاق ها جلوگیری به عمل آید ، اما می توان در تزئینات داخلی و روکار آن ها از چوب و مصالح دیگر استفاده کرد . زمین نیز معمولا با پارکت ؛ موکت و … فرش می شود تا صدای رفت و آمد در فضای داخلی ، مزاحم اجراکنندگان و تماشاگران نشود .انتخاب رنگ ها در چیدمان و دکوراسیون آمفی تئاتر سلیقه ای ست ، اما معمولا از رنگ های تیره ، خنثی و طرح های تک رنگ و کلاسیک استفاده می شود تا تمرکز حضار را درگیر نسازد .البته سالن های آمفی تئاتر که در آن ها تئاتر و کنسرت برگزار می شود – حتی در هتل ها بر اساس اصول جعبه سیاه (Black Box) طراحی می شوند.

 در سالنهای آمفی تئاتر بها دادن به سقف و تزئینات آن یکی از مسائل مهم در طراحی سالن آمفی تئاتر است. معمولاً سقف این سالن‌ها را به صورت سقف کاذب یا سقف‌های گچی و کنده کاری شده، می‌سازند. همچنین به دلیل انعطاف پذیری سقف‌های کششی در انتخاب طیف رنگی، طرح‌های مختلف پارچه، چاپ تصویر دلخواه بر روی سقف و قابلیت انجام نورپردازی‌های مختلف، می‌توان از این نوع سقف‌ها این نیز در ساخت سالن آمفی تئاتر استفاده کرد.خاصیت آکوستیک سقف‌های کششی موجب می‌شود که اصوات در سالن آمفی تئاتر انعکاس پیدا نکنند که یکی از دلایل مهم استفاده از این نوع سقف‌ها در سالن‌های سخنرانی، همایش‌ها و… می‌باشد. به جهت جلوگیری از بازتاب نور از اجرای سطوح براق خودداری شود. نماکاری دیوار و سقف سالن همایش و آمفی تئاتر بر اساس طرح معماری داخلی و دکوراسیون با مصالح گوناگونی از قبیل موارد زیر امکان پذیر می باشد:

چوب طبیعی (ترمو وود ، فینگر جوینت و) ، MDF خام با روکش چوب طبیعی و رنگ پلی استر یا پولیشی ، MDF روکش ملامینه

استفاده از متریال چوب علاوه بر زیبایی موجب عملکرد مناسب در برابر صوت به شرح زیر می شود:

الف – باعث تقویت صوت شده و خاصیت طنین یا رزونانس را سبب می شود. لذا می‌توان از آن در ساخت رزوناتورها(تشدیدگر) استفاده کرد.

ب – قادر است صوت را جذب کرده و بعنوان عایق صوتی عمل کند. لذا در ساخت تخته های جاذب صوت از چوب و مشتقات آن استفاده می‌گردد.امواج صوتی که به چوب برخورد می نماید مقداری از آن منعکس می‌شود. چوب ماسیو فقط بخش کوچکی از انرژی صوتی را جذب میکند(سه تا پنج درصد) و با متخلل کردن و منفذدار کردن آن می‌توان خاصیت جذب صوت را ، حتی به نود درصد نیز رساند.

سرعت انتشار صوت در بعضی از چوبها بر حسب متر بر ثانیه به شرح ذیل است: نراد = ۵۲۰۰ گردو = ۴۴۰۰ ون = ۴۰۰۰ راش = ۳۴۰۰

استفاده از این متریال به جهت نرمی و شکل پذیری مناسب بسیار ساده بوده و طرح های CNC و شیار زده شده تزئینی و آکوستیکی به سادگی صورت می پذیرد. مسئله اصلی این متریال اشتعال پذیری آن بوده که با استفاده از رنگ های مخصوص یا متریال جدیدتر مرتفع می گردد. نماکاری با پانل های MDF روکش ملامینه با ضخامت ۱۶ میلیمتر که تمامی لبه های آشکار با نوار PVC 2 میلیمتر توسط ماشین لبه چسبانی شده است ، انجام می پذیرد.

دیوارپوش های آکوستیکی ویژه

  • پانلهای چوبی شیاردار و پانج شده و خواص آکوستیکی آنها

برای بهبود خاصیت آکوستیکی پانل های چوبی آنها را بصورت شیاردار و سوراخدار و یا بصورت ترکیبی می سازند ، این پانلها ممکن است در این پانل ها از روکش های چوبی مختلف، رنگها و پرداخت های مختلف      می توان استفاده نمود. پانل های چوبی پانچ شده از MDF ، نئوپان و سه لائی ساخته می شوند.

  • پانلهای آکوستیک از ترکیب پشم سنگ و پارچه جهت جذب صوت مانند wool panel
  • پانلهای پانچ شده از طرح رفلکتور

کفپوش

کفپوش‌ها در سالن همایش و آمفی تئاتر از حیث زیبایی شناختی و همچنین کاهش سر و صدا اهمیت زیادی دارند. انتخاب نوع کفپوش مناسب به شرایط سالن و سلیقه سفارش دهنده بستگی دارد.در سالن های آمفی تئاتر از کفپوش های متفاوتی استفاده می شوند از قبیل:

  •   کفپوش لمینت : این نوع کفپوش در برابر فشار و بار زیاد مقاوم می باشد.
    •    کفپوش چوب پنبه ای: این کفپوش سطح نرمی داشته و در برابر عبور و مرور و فشار زیاد مقاوم  می باشد. همچنین به بهبود آکوستیک سالن کمک کرده که بسیار مهم می باشد. کفپوش های چوب پنبه ای دوام بالایی دارند.
  • موکت : از مزیت موکت نصب آسان و تنوع در طرح و رنگ های آن می باشد. بهترین کفپوش برای سالن آمفی تئاتر و کنفرانس به جهت آکوستیکی و عملکردی، موکت با مشخصات فنی ویژه اماکن پر تردد (ترافیکی) کندسوز یا نسوز و آنتی استاتیک می باشد. حتماً پس از اجرای کفپوش می بایست در لبه پله ها مخصوصا در راهروها از نبشی لب پله ترجیحاً چراغدار یا شبرنگی استفاده گردد.

می توان از کفپوش‌های PVC ، پوشش‌های اپوکسی و پارکت استفاده نمود. اما این موارد به علت هایی نظیر تولید صدا هنگام تردد و جذب صدای کمتر به سختی توصیه می گردند.

سن ابعاد سن براساس کاربری سالن با دسترسی مستقیم به اتاق های گریم و آماده سازی ، VIP و … در نظر گرفته می شود. در طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش و کنفرانس ارتفاع سن از کف سالن بسته به ابعاد سالن و زاویه دید افراد انتخاب می‌شود.

میز هیأت رئیسه ، تریبون ، کنفرانس و میز اتاق فرمان با صندلی مناسب

این مبلمان معمولا از جنس چوب یا MDF بوده که براساس استانداردهای مبلمان اداری با پیش بینی محل تجهیزات و متناسب با طرح دکور ساخته می شوند.

پرده بالارو یا بغل رو سن

معمولا این پرده از پارچه مخمل یا شانل دورو بوده که به صورت موتورایز و با ریموت بی سیم کنترل می شود. استفاده پرده در افتتاحیه و اختتامیه مراسم بیشتر می باشد.

اتاق فرمان بهترین موقعیت اتاق فرمان روبروی سن و در ارتفاع می باشد تا اپراتور بتواند علاوه بر شنیدن صدای سالن دید مناسبی بر همه سالن و سن داشته باشد. بهتر است پنجره اتاق فرمان (ویزور) در صورتیکه از این فضا بعنوان استودیو ضبط استفاده نمی گردد، بازشو باشد. برای سالن های متوسط و بزرگ محل استقرار حداقل دو نفر در اتاق فرمان در نظر گرفته می شود. در صورت وجود سیستم ترجمه همزمان در سالن، برای هر مترجم علاوه بر فضای کافی مستقل میز جداگانه نیز در نظر گرفته می‌شود. میکسرها و کنترلرهای صوت ، ضبط و پخش تصویر ، نور عمومی و تخصصی و تابلو فرمان در اتاق فرمان جانمایی می شوند. در میز فرمان می بایست محل نصب این تجهیزات با دسترسی آسان تعبیه گردد. جانمایی مانیتورها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به حجم کابلهای ورودی به اتاق و نیاز به دسترسی های آینده بهتر است کف و سقف اتاق فرمان کاذب و با دسترسی آسان باشد.

طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر : (امنیت سالن آمفی تئاتر و همایش):

با توجه به تعداد بسیار بالای حاضران سالن‌های آمفی تئاتر و استفاده از تجهیزات الکترونیک متعدد در این فضا، نکات ایمنی در تجهیز این سالها از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

 

طنین گستران مشاور ؛ طراح و مجری سالنهای همایش و آمفی تئاتر ۵۰۰۰ ۳۰۸ ۰۹۱۲