لاین اری

تفاوت لاین اری  Line Array) ) با سایر بلندگوها

تفاوت لاین اری  (Line Array)  با سایر بلندگوها

 بلندگوهای لاین اری ( سیستم Line Array )

بلندگوهای لاین اری (Line Array) متشکل از مجموعه ای متصل از بلندگوهای عمدتا هم سایز و ذوزنقه ای شکل می باشد. سیستم لاین اری (Line Array) با آرایشی خاص و به صورت خطی (عمودی) به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم عموماً از سقف سالنها آویز و یا بر روی برجهای بلند در فضای باز و در سمت چپ و راست صحنه (سن) نصب می شوند. امروزه طراحی و اجرای سیستم صوتی سالن کنسرت ، اجراهای بزرگ، سالنهای همایش و آمفی تئاترهای بزرگ ، استادیوم ها (ورزشگاهها) و به طور کلی فضاهایی که وسعت بالایی دارند بدون بهره گیری از باند اری بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. اماکنی که کاربرد اصلی این سیستم در آنها بوده و می توان مزایای فوق العاده آن را احساس نمود.

تفاوت لاین اری :

پیرامون علل و لزوم استفاده از بلندگوهای لاین اری (Line Array) :

در گذشته صدا رسانی به وسیله منابع تولید صوت مجزا از یکدیگر صورت می پذیرفت. به این صورت که با توجه به فضای مورد نیاز برای پوشش صوتی ، بلندگوها را در نقاط مختلف چیدمان می­کردند. هر چه محیط بزرگتر می شد از تعداد بلندگوهای بیشتر برای صدا رسانی استفاده می­کردند. افزایش تعداد منابع صوتی مشکلات متعددی را ایجاد می­ نمود. مهمترین آنها اختلال امواج صوتی حاصل از منابع مختلف است که موجب از بین رفتن برخی از فرکانس­ها یا تشدید برخی دیگر است که حاصل کار موجب صدایی نامطلوب برای شنونده می­باشد.

از جمله مشکلات دیگر عدم تطابق منبع اصلی صدا با صدایی است که به گوش می­رسد. سالن اجرای موسیقی را تصور کنید که خواننده یا نوازنده بر روی صحنه در جلوی سالن به اجرا می ­پردازد ولی شنونده صدای او را از بلندگویی در کنار خود می­شنود. یقیناً امروزه این شرایط قابل قبول نمی­باشد .

در منابع علمی موجود تاریخ دقیق ساخت اولین بلندگوهای آرایه ستونی موجود نیست اما بطور تقریبی می توان ظهور این گونه بلندگوها را به دهه ی پنجاه میلادی نسبت داد.

در ابتدا این بلندگوها با توجه به عرض پرتوی محدودی که داشتند از برخورد صدا به سطوح باز تاباننده و نواحی که نیاز به تابش منبع به آن نبود جلوگیری می کردند .

بنابراین زمان واخنش را کاهش و فهم گفتار را افزایش می دادند. همچنین با استفاده از این بلندگوها احتمال ایجاد فیدبک در سیستم صوتی نیز کاهش پیدا می کرد.

البته جهت یابی این بلندگوها در تمامی رنج فرکانسی یکسان نبود اما درمحدوده ی گفتار و همچنین موسیقی زمینه بسیار موثر بودند.

اما مهندسین صدا از اواخر دهه ۸۰ میلادی بصورت جدید و حرفه ای برای حل این مشکلات از آرایه ­های از بلندگوها که زیر یکدیگر نصب می­شدند و در دو طرف صحنه قرار می­گرفتند استفاده کردند. اساس سیستم­های Line Array (لاین اری)  بر صدا رسانی متمرکز استوار است. در این روش زاویه قرار گرفتن بلندگوها در آرایه با توجه به ابعاد سالن و نحوه قرارگرفتن شنودگان تنظیم می­شود. شدت صوتی خروجی هر بلندگوی در آرایه نیز به همین نسبت تنظیم می­گردد تا در نهایت صدایی یکنواخت در سالن به گوش برسد. در طول این سال­ها کمپانی­های گوناگون به ساخت و تولید بلندگوهای ( Line Array ) لاین اری اقدام کرده اند و این تکنولوژی دائما در حال رشد و توسعه می­باشد.

در عصر حاضر سیستمهای شامل انبوهی از اسپیکرهای نصبی روی دیوارها رفته رفته کاربرد خود را از دست داده اند. از سویی بخشی دیگر از مشکلات این نوع سیستم های سنتی از قبیل: پوشش صوتی، مدت زمان نصب و حمل و نقل سخت موجب گردیده با پیشرفت تکنولوژی مهندسان امر صدا جهت ارائه صدای با کیفیت ، حداکثر قدرت و پوشش دهی صوتی مناسب به بلندگوهای لاین اری (Line Array) روی آورند.

منابع صدا در سالن همایش

بهترین منبع صوتی در سالن همایش منبعی خواهد بود که صدا را مستقیماً به سمت شنوندگان هدایت کند. در صورتیکه میدان صدا مستقیماً به سمت شنوندگان هدایت شود با توجه به ضریب جذب بالای بدن انسان بیشتر صدا توسط شنوندگان جذب و از انعکاس صدا به سمت دیوارها که معمولاً ضریب جذب پایینی دارند جلوگیری خواهد شد. درصورتیکه تابش میدان صدا در سالن همایش به سمت سطوح بازتابنده زیاد باشد، میدان پخش دچار پیچیدگی زیادی خواهد گردید و درنتیجه وضوح صدا و فهم گفتار بسیار نامناسب خواهد بود. 

بلندگوهای لاین اری این امکان را فراهم می کنند تا با محدود نمودن عرض پرتو عمودی ، تابش بلندگو به سمت شنوندگان بیشتر شود.

لاین اری

لاین اری

اساس و نحوه عملکرد سیستم لاین اری (Line Array) :

اساس سیستم Line Array بر صدا رسانی متمرکز استوار است. در این روش زاویه قرارگیری بلندگوها در هر خط با توجه به ابعاد سالن و نحوه قرارگرفتن شنودگان تنظیم میشود. از دیگر سو شدت صوتی خروجی هر بلندگو نیز به همین نسبت تنظیم خواهد شد. لذا نهایتا صدایی یکنواخت در فضا به گوش می رسد. به طوری که افراد حاضر در صفوف اول، میانی یا آخر سالن ها همگی حجم صوت را به صورت یکسان دریافت می نمایند.

این مورد در کنار طراحی خاص بلندگوها که موجب زیباسازی محیط می گردد مزیت اصلی سیستم لاین اری می باشد. البته با تمامی قابلیت هایی که برای سیستم Line Array جهت پوشش حداکثر فضا در نظر گرفته شده گاها و در موارد خاص شرایطی وجود دارد که با توجه به نوع طراحی سالن (عموما فضاهای بسته چند سطحی و یا دارای طراحی با نقاط کور) و یا وسعت فضای باز نیاز است نقاطی که کمتر تحت پوشش قرار می گیرند توسط تعداد کمی از بلندگوهای جانبی ساپورت گردند.

تفاوت لاین اری  (Line Array)  با سایر بلندگوها

بلندگوی میدان ستونی

بلندگوهای میدان ستونی این امکان را فراهم می کنند تا با محدود نمودن عرض پرتو عمودی، تابش بلندگو در سالن همایش به سمت شنوندگان بیشتر شود. مشخصه ی جهتی یک ترانسدیوسر برای انتشار و دریافت صدا تعریف می گردد و معمولاً به صورت پاسخ گرافیکی ترانسدیوسر و تابعی از جهت انتشار و یا دریافت موج صوتی در یک صفحه و یک فرکانس نشان داده می شود. عرض پرتوی یک مشخصه جهتی در این متن بعنوان فاصله ی زاویه ای بین دو نقطه در دو سمت محور اصلی می شود که تراز فشار صدا به میزان ۶ دسی بل از میزان آن در q=0 پایین تر است.

در مورد بلندگوهای لاین اری (Line Array) که در فضای باز نصب می گردد و در معرض تابش نور خورشید، بارش باران و برف ، گرد و خاک و رطوبت زیاد هستند نیاز است در زمان طراحی و ساخت استانداردهای خاص مثل IP64 در تمامی بخش محصول اعم از بدنه (کابینت)، اتصالات و سوکت ها و شبکه توری بلندگوها رعایت و اعمال شوند. هدف آنکه از کارکرد صحیح و بدون نقص باند اری در شرایط خاص آب و هوایی اطمینان حاصل گردد. بدین ترتیب این سیستم ها می توانند در سخت ترین شرایط محیطی نیز خروجی مطلوب داشته باشند.

تفاوت لاین اری  (Line Array)  با سایر بلندگوها

طنین گستران  مشاور، طراح و مجری حرفه ای سالنهای آمفی تئاتر و کنسرت 

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۸۱۲۰۰۰ تماس بگیرید.