جستجو در گوگل

جستجو در گوگل

جستجو در گوگل

 

به راستی چقدر با ترفندهای سرچ بهتر در موتورهای جستجو آشنایی دارید؟ مثلا خود شما چقدر طول می کشد تا با سرچ به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمان برای شما طولانی است با دانستن چند ترفند کوچک می توانید سرچ خود را بهبود بخشید  و زودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.

۱جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است که وارد می کنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتوای مورد نظرتان می رساند. وقتی عبارت information and communications technology را در تایپ می کنید، گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که این سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.

چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای سرچ بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گستره سرچ شما را بسیار بزرگ می کند. برای جستجو استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.

اگر می خواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافیست آن را در ( ” )  قرار دهید. دقت کنید در گوگل عباراتی که میان (کوتیشن) قرار می گیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمی پذیرد.

۲   – در جستجوهای گوگل ، عبارتی مانند   to، a ، the  و مانند اینها دور ریخته می شود و به حساب نمی آید. اگر می خواهید این عبارت ها حتما در سرچ لحاظ شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.

 ۳  علامت – (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض کنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and communications technology باشد ولی از شرکت Apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافی ست متن بالا را تایپ نموده و از علامت منفی در جلوی متن و پشت کلمه  Apple   استفاده شود .

با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and communications technology را دارد پیدا می کند و آنهایی که کلمه apple در آنها ذکر شده را فیلتر می کند و سپس نتایج را به شما نشان می دهد.

۴ حالا فرض کنید می خواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات information باشند یا communication  و یا  technology در این حالت از عملگر OR استفاده می کنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار می کنند. همچنین می توانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پایپ نامیده می شود) استفاده کنید

۵ اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، می توانید از عبارت site: در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار ، گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه نشان تان می دهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.

۶ – فرض کنید می خواهید گوشی موبایل بخرید و محدوده قیمت برای تان اهمیت دارد. چه طور سرچ می کنید؟ برای این منظور کافیست از “…” استفاده کنید.

۷ – اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه می کنید؟ با تایپ کردن عبارت  IN TITLE در مقابل اسم سایت ، عناوین برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته این در شرایطی است که برای صفحات آن سایت  IN TITLE تعریف شده باشد.

۸ – ترفند دیگری که نیاز دارید ، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که دقیقا نمی دانید برای سرچ کردن آن باید از چه واژه ای استفاده کنید. کافیست به جای واژه ای که نمی دانید از علامت * استفاده کنید.

۹ – اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، می توانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس http://www.google.com/advanced_search مراجعه کنید.قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژه ها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.