سیستم کنفرانس

سیستم صوتی کنفرانس

سیستم کنفرانس        

سالنهای کنفرانس دیگر از شکل سـنتی خارج شده و با استفاده از تکــنولوژی روز به سالنهای چند منظـوره با سیستمهای پیشرفـته سمعی بصری تبدیل شده اند .

مواردی مانند تصویربرداری خودکار، مستندسازی ، کنترل مرکزی تجهیزات و قابلیت ارتباط صوتی تصویری با نقاط دیگر را می توان از جمله کارکردهای مهم سالنهای مدرن به شمار آورد .

 سیستم صوتی کنفرانس :

با در نظر گرفتن فضا و  چیدمان داخلی سالنهای کنفرانس و تعداد افراد شرکت کننده در جلسات ، این سالنها نیازمند سیستمهای پیشرفته سمعی بصری و کنترلی می باشند که برخی از این اجزاء عبارتند از :

۱-     کنسول رئیس جلسه : متشکل از یک میکروفن ، اسپیکر داخلی و کلیدی جهت قطع و وصل صدای میکروفن خود و سایر شرکت کنندگان می باشد. در کنسولهای دیجیتال امکاناتی از قبیل تنظیم صدا ، رأی گیری ، حضور و غیاب ، ترجمه همزمان و صفحه نمایشگر دیجیتال وجود دارد که کاربرد هر کدام به شرح زیر می باشد :

 الف – تنظیم صدا : توسط آن می توان صدای خروجی بلندگوی هر شرکت کننده را تنظیم کرد .

 ب – رأی گیری : این امکان توسط ریاسـت جلسه در اخـتیار شرکت کنندگان قرار داده شده ، به این صورت که ریاست جلسه با فـشردن  ” کلید شروع” رأی گیری را فعال کرده و انتخاب ۳ گزینه (موافق، ممتنع، مخالف) را در اختیارخود و شرکت کنندگان  قرار می دهند و در انتها نتیجه آراء بر روی کنسول رئیس و یا نرم افزار متصل به سیستم قابل مشاهده است .

ج – سـیستم حضور و غیاب : این سیستم در سالنهای بزرگ برای شمارش تعداد حاضـرین در جـلسه استفاده می شود که با فشردن کلید مخـصوص توسط رئیس جلـسه آغاز و با زدن کلید ثبت نام توسط شرکت کنندگان به پایان می رسد . در نهایت تعداد افراد شرکت کننده در جلسه روی صفحه نمایش رئیس جلسه و یا نرم افزار متصل به سیستم مشاهده می شود .

 د – ترجمه همزمان : قابلیت ترجمه همزمان (تا حداکثر ۱۲ زبان) بر روی سیستم کنفرانس برای تمامی حضار با کیفیت و استانداردهای بین المللی و بدون محدودیت تعداد مستمعین وجود دارد .

۲- کنسول شرکت کننده : تمامی شرکت کنندگان نیز مانند رئیس جلسه می توانند از این کنسول برای صحبت کردن و شنیدن صحبتهای سخنران و شرکت  در  رای گیری از آن استفاده کنند و تفاوتی در ظاهر و کارایی با کنسول ریاست ندارد .

۳-    پردازنده مرکزی : توسط این دستگاه می توان حجم صدا ، اکولایزر و ورودیها و خروجی های صوتی سالن کنفرانس را مدیریت کرد .

 سیستم صوت جانبی :

در سالنهای بزرگ با تعداد شرکت کنندگان زیاد ؛ جهت پخش صدا با کیفیت بسیار بالا نیاز به سیستم صوت جانبی می باشد که این سیستمها شامل :

 الف – بلندگوهای نصب شده در سالن برای پخش صدا

 ب – آمپلی فایر برای تقویت صدا

 ج – میکسر برای تنظیم حجم صدا و ورودیهای مختلف (میکروفن ، DVD ، …)

 د – میکروفن بی سیم : جهت سخنرانی افرادی که امکان دسترسی به کنسول های  میز کنفرانس را ندارند .

 سیستم تصویربرداری : این سیستم به دو روش اتوماتیک و دستی انجام میشود که شامل :

  الف)   سیستم تصویربرداری دستی : در این سیستم دوربینهای نصب شده در سالن توسط اپراتور کنترل می شود و اپراتور می تواند تصویر جلسه را به گونه ای که روند جلسه پیش میرود تصویربرداری کرده و  یا طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده این کار را بسهولت انجام دهد .

 ب)  سیستم تصویربرداری اتوماتیک : در این سیستم ازدوربینهای مخصوص استفاده می شود و نیاز به اپراتور ندارد . مراحل کار به این صورت است که با روشن شدن هر کنسول ،  به صورت اتوماتیک دوربین به موقعیت تعریف شده حرکت کرده و تصویربرداری  انجام می شود .

  سیستم مستند سازی :

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، امروزه جهت مستند سازی جلسات سالنهای کنفرانس از دستگاه DVD Recorder استفاده می شود . این سیستم  امکان داشتن ثبت آرشیوی از تمامی جلسات برگزار شده در کمترین حجم و فضای حافظه را می دهد .

  سیستم نمایش تصویر :

انتخاب سیستم تصویری مناسب در سالنهای کنفرانس اهمیت بسیار زیادی دارد . باید توجه داشت ، نوع سیستم انتخاب شده متناسب با ابعاد و کاربری سالن کنفرانس باشد .

سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس

  در سالنهای کنفرانس مدرن از ۳ روش زیر برای پخش تصاویر استفاده می شود :

 الف ) استفاده از دیتاپروژکتور و مانیتور های بزرگ :

 در بعضی از سالنها می توان تصاویر ویدئو کنفرانس ، کامپیوتر و جلسه را در مانیتورهای بزرگ و پرده نمایش به طور همزمان مشاهده کرد که این امر با توجه به نیاز ، بین مانیتورها و پرده نمایش قابل تغییر است . به طور مثال تصویر ویدئو کنفرانس  بر روی پرده نمایش تصویر جلسه و کامپیوتر بر روی مانیتورها قابل مشاهده می باشد.

  ب ) استفاده از مانیتورهای کوچک روی میز کنفرانس :

در بعضی از سالنهای کنفرانس که مشاهده تصویر کامپیوتر در اولویت قرار دارد از مانیتورهای کوچک که در مقابل یک یا دو شرکت کننده قرار می دهند استفاده می شود در این روش خواندن فونت های بسیار ریز هم برای شرکت کنندگان مقدور می باشد.

  ج ) استفاده همزمان از مانیتورهای بزرگ و کوچک :

جهت سهولت در مشاهده تصاویر مختلف در مانیتورها از جمله : تصاویر مستندات ، کامپیوتر و ویدئو کنفرانس بر روی صفحه نمایش و مانیتورها از این روش استفاده می شود .

  سیستم انتقال تصاویر :

 در سالنهای کنفرانس مدرن جهت ارائه اطلاعات بر روی صفحه نمایش ؛ حضار ملزم به  قرار گرفتن در مکان خاصی نیستند  بلکه می توان با استفاده از پنلهای رومیزی که در مقابل شرکت کنندگان در جلسه وجود دارد این عمل را به سهولت انجام داد . این پنلها دارای پورتهای ورودی و خروجی متعددی هستند و می توان از اجتماع کابلهای دستگاههای مختلف بر روی میز کنفرانس جلوگیری نمود و درصورت عدم نیاز توسط کاربر این پنلها قابلیت بسته شدن در داخل میز را  داشته و هیچ فضایی را بر روی میز کنفرانس اشغال نمی کند         

      سیستم کنترل مرکزی :                          

با توجه به افزایش تجهیزات مورد نیاز یک سالن کنفرانس ، کنترل این تجهیزات در زمان لازم با کاربرد صحیح امری ضروری بوده و اپراتورها نمی توانند به موقع دستورات لازم را برای کنترل این تجهیزات به اجرا در آورند .

سیستم مرکزی کنترلی با استفاده از یک کنترلر بی سیم قابل حمل به صورت یک LCD ، مجهز به صفحه نمایش لمسی این امر را به سهولت انجام داده به نحوی که ریاست جلسه نیز بدون حضور اپراتور قادر به کنترل تمامی تجهیزات  زیر می باشد :

–        کنترل کلیه تجهیزات سمعی بصری مانند ویدئو پروژکتور ، LED ،  DVR ، ویدئو کنفرانس   و …

–        خاموش و روشن کردن چراغهای سالن کنفرانس

–        تنظیم شدت نور چراغهای نور گرم

–        باز و بسته نمودن پرده نمایش

–        بسته و باز نمودن پرده های پنجره های سالن

–        تنظیم سرما و گرما سیستم Air Conditioning

–        گردش دوربینهای سالن به محل مورد نظر

همچنین به خاطر توانایی  Logic programming این سیستم می توان با فشار یک کلید چندین عملیات از پیش تعریف شده را همزمان انجام داد . به طور مثال می توان با برنامه ریزی مخصوص با فشردن یک کلید پروژکتور را روشن ، نور چراغها را تنظیم ، برخی از چراغها را خاموش ، پرده نمایش را بازکرده و پرده های برقی پنجره ها را بست . (تنظیمات بر اساس نیاز قابل تغییر می باشد.)

 سیستم ویدئو کنفرانس :

سیستم ویدئو کنفرانس شامل دوربین ، میکروفن ، ریموت کنترل و CODEC می باشد. با استفاده از این سیستم می توان امکانات ذیل را مهیاکرد :

–        برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس به صورت زنده با نقاط دیگر به صورت همزمان

–        امکان ارسال صوت و تصویر و نمایشگر رایانه ای به صورت همزمان

–        امکان مستند سازی بدون نیاز به اپراتور از طریق اتصال به سیستم مستندساز

در این سیستم می توان موقعیت فیزیکی شرکت کننده در جلسه را از طـریق ریموت کنترل به حافـظه دستگاه داده تا در زمان لازم دوربین ؛ تصویر مورد نظر را نمایش دهد .

 در سیستم ویدئو کنفرانس تصاویر شرکت کنندگان را می توان بر روی نمایشگرهای LCD نمایش داد و از ویدئو پروژکتور به عنوان نمایشگر تصاویر رایانه ای استفاده کرد . برای مثال مدیریت می تواند هم به صورت فیزیکی در جلسه حضور پیدا کرده و هم از طریق سیستم ویدئوکنفرانس در جریان جلسه قرار گرفته و در آن شرکت کند

 مسیرهای عبور کابل : مسیرهای عبور کابل مورد نیاز برقراری اتصالات به ۳  قسمت تقسیم می شوند :

 –        مسیرهای سقفی که شامل کابل های مربوط به بلندگوها و نمایشگرها می باشند.

–        مسیرهای کــفی که شامل کابل های مربوط به ســیستم های  ویدئو کنفرانس

(Video Conference) , کنفرانس صوتی (Audio Conference) شبکه (LAN) ؛ Desktop socket و برق می باشند.

–        مسیرهای عبور کابل در داخل میز کنفرانس .

 این مسیرهای سقفی و کـفی باید قبل از عملیات دکوراتیو ایجاد شوند و میز کنفرانس نیز باید به گونه ای طراحی شده باشد که کابلهای مورد نیاز را بتوان به راحتی عبور داد .

طنین گستران ؛ ارائه دهنده انواع سیستم کنفرانس ، تجهیز کننده سالنهای کنفرانس و آمفی تئاتر  ۵۰۰۰ ۳۰۸ ۰۹۱۲