سیستم صوت مساجد

سیستم صوتی مساجد

سیستم صوتی مساجد

در اماکن مذهبی همچون مساجد، مصلی ها و هیئات که جایگاه اصلی برگزاری مراسمات مذهبی می باشند سیستم صوتی اهمیت بسیار بالای دارد .

 سیستم صوتی مصلی و مسجد باید با توجه به مشخصاتی همچون وسعت (ابعاد) ، ارتفاع ، جایگاه حضار ، تعداد افراد ، روباز و یا بسته بودن فضاهایی که نیازمند صدارسانی هستند صورت پذیرد. این مطلب علاوه بر تجربه نیازمند بهره گیری از دانش و نرم افزارهای مهندسی روز دنیا است تا بتوان از توزیع صوتی یکنواخت و با کیفیت در تمامی نقاط اطمینان حاصل نمود.

همچنین در زمان انجام فرایض دینی و سخنرانی ها صوت باید به طور یکنواخت در این فضاها توزیع گردد. به طوری که با کیفیت و شدتی تقریبا برابر در تمامی آنها شنیده شود. امری که با توجه به گستردگی فضاها ، ارتفاع بعضا زیاد و معماری خاص این اماکن که دارای گنبد ها، حجره های و مواردی از این دست هستند امری مشکل می باشد. همچنین امکان مدیریت صدا و ویژگیهای آن به طور جداگانه در هریک از این فضاها لازم و حائز اهمیت است.

تجهیزات صوتی مساجد شامل میکروفن ، باند و اسپیکر ، بلندگو شیپوری ، میکسر صدا ، آمپلی فایر و … است. یکی از مهم‌ ترین مسائلی که در انتخاب این تجهیزات صوتی باید به آن دقت شود، حفظ هارمونی محیط عرفانی مساجد است. همخوانی معماری مساجد با سیستم‌های صوتی یک مورد مهم برای افرادی است که اقدام به اجرای پروژه در خصوص مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها می‌کنند.

معمولا مساجد از فضاهایی چون صحن (ورودی مسجد)، ایوان (فضای بیرونی مساجد)، شبستان، گنبد، مناره و محراب تشکیل شده است. در هنگام پخش اذان و یا سخنرانی می بایست صدای موذن و سخنران بصورت یکنواخت و با حجم مناسب در تمامی قسمت های مسجد شنیده شود.

 انتخاب تجهیرات کارآمد یکی دیگر از موارد مهم برای دستیابی به سیستم صوتی مناسب می باشد:

الف) بلندگو (اسپیکر) :

انتخاب بلندگوی مناسب برای سیستم صوتی مساجد از نکات بسیار مهم است. با توجه به ارتفاع زیاد و فضای گنبدی شکل  مساجد می ­بایست از بلندگوهای متناسب بهره گرفت. بلندگوهای ستونی برای جلوگیری از بازتاب صدا بهترین گزینه برای مساجد هستند که عموماً در داخل صحن مساجد کاربرد دارد. البته به غیر از نوع بلندگو توجه به کیفیت ساخت و پارامترهای فنی بلندگو نیز حائز اهمیت است. پاسخ فرکانسی، توان و شدت صوتی از پارامترهای اصلی است که باید در نظر گرفته شود

بلندگوهای شیپوری در گلدسته‌ها استفاده می‌شوند و نوع خاصی از بلندگو به نام اکو همراه توسط مداحان مورد استفاده قرار می‌گیرد. باند اکتیو و باند پسیو نیز گاهی در میان تجهیزات صوتی مساجد دیده می‌شوند. باندهای اکتیو باندهایی هستند که تقویت کننده داخلی دارند. عدم نیاز به آمپلی فایر مجزا و داشتن دو کابل برای صدا و برق و همچنین داشتن ورودی میکروفن، باند مجزا و … از جمله مزایای باند اکتیو برای مساجد محسوب می‌شود. باندهای پسیو نیز باندهایی هستند که غیرفعالند و برای کار کردن به آمپلی فایر نیاز دارند.

ب) آمپلی فایر (تقویت کننده صدا) :

آمپلی فایر همان تقویت کننده صداست، دستگاهی که باعث صدارسانی به بلندگوها می‌شود. با توجه به ابعاد بزرگ اکثر مساجد و فاصله زیاد بلندگوها از یکدیگر ، نیاز به آمپلی فایر (تقویت کننده) را در مساجد بیشتر کرده و توجه به نحوه انتقال سیگنال صوتی حائز اهمیت ویژه ای خواهد بود.

ج) میکسر صدا :

کنترل تمامی تجهیزات صدا توسط صدابردار بوسیله میکسر کنترل می گردد. میکسر صدا براساس تجهیزات صدا (مانند تعداد میکروفن و تعداد بلندگوها) و امکانات ضروری (مانند تعداد کانال، افکت، اکولایزر و … ) انتخاب می گردد. میکسرهای صدا به دو دسته میکسر دیجیتال و میکسر آنالوگ تقسیم می شوند.

د) میکروفن :

میکروفن وسیله ای است که صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند. میکروفن ها انواع ساختاری متفاوت (مانند دینامیک، خازنی، ریبون و …) دارند. همچنین از نظر ظاهری به دو دسته میکروفن های بی سیم و میکروفن های با سیم تقسیم می شوند. انتخاب میکروفن بر اساس مواردی چون الگوی قطبی، میزان حساسیت، سایز کپسول و … انتخاب می شوند.

ه) پایه باند و پایه میکروفن :

برای نگهداشتن باندهایی که قابلیت نصب بر روی دیوار را ندارند بهتر است از پایه باند و بلندگو استفاده کرد تا هم آسیب کمتری به آن برسد و هم پخش صدای بهتری داشته باشد. از آنجایی که نگه داشتن میکروفن با دست برای سخنرانان در مدت طولانی سخت است، خرید یک پایه میکروفن مناسب نیز ضروری است. اگر سخنران، بر روی منبر سخنرانی داشته باشد، استفاده از پایه میکروفون بازویی (منبری) و اگر ایستاده باشد استفاده از پایه میکروفن ایستاده توصیه می‌شود.