گارانتی یا وارانتی

گارانتی یا وارانتی

گارانتی چیست ؟

گارانتی (Guarantee) ، تعهد ارائه خدمات پس از فروش برای مدت زمان معین از طرف شرکت ذینفع تضمین می گردد ، که طی آن شرکت متعهد می شود در صورت بروز هرگونه عیوب ناشی از ضعف در تولید کالای خریداری شده، دستگاه را بدون دریافت وجهی تعمیر کرده و عیناً به صاحبش برگرداند .

وارانتی چیست ؟

وارانتی (Warranty) ، تعهد ارائه خدمات پس از فروش برای مدت زمان معین از طرف شرکت ذینفع تضمین می گردد. که طی آن شرکت متعهد می شود در صورت بروز هرگونه عیوب ناشی از ضعف در تولید کالای خریداری شده، دستگاه را بدون دریافت وجهی تعویض کرده و به مشتری برگرداند .

ولی متأسفانه در حال حاضر در کشور ما برچسب وارانتی روی کالا ، کارکرد واقعی خود را کاملاً از دست داده است و تنها راه حلی مناسب برای تبلیغ و فروش روان کالا به شمار می رود.

 وارانتی یا گارانتی؟ کدام انتخاب صحیح می باشد؟

علیرغم اینکه دستگاه خریداری شده تولید داخل کشور باشد یا کالای وارداتی باشد پرواضح است که هیچ تولید کننده ای و یا واردکننده ای کالای مرجوعی نو معیوب را بازیافت و یا معدوم نخواهد نمود . به صـرف اینکه این کالای مـرجوعی را به بـرق شهر وصـل می نماییـم روشن نمی شود و کار نمی کند. حال آنکه ممکن است در پریز برق ،جریان برق دایر نگردیده و یا اینکه بعلت نو بودن سوئیچ on/off نیاز به دقت بیشتری برای تحریک و روشن شدن داشته باشد.

ممکن است برای خرید به بازار مراجـعه کرده باشید ، از فروشنده قـیمت وسیله ای را سؤال می کنید ، که قیمت با گارانتی(تعمیر)  x ریال ولی دستگاه مشابه با وارانتی (تعویض) y ریال می باشد. تصمیم می گیرید و به گفته  فروشنده اطمینان می کنید و دستگاه وارانتی دار را انتخاب می کنید. خوشحال و سرمست از خرید دستگاه با ضمانت تعویض به محل خود برمی گردید. متأسفانه به محض اتصال آن به برق شهر با بوی ناخوشایندی که همراه مقداری سر و صدا و دود نیز هست ؛ غافل گیر می شوید! قطعه ای از دستگاه میسوزد و دستگاه دیگر کار نمی کند؟! ناگهان به یاد وارانتی (تعویض) آن می افتید . دستگاه وارانتی داشته و ظاهراً طبق تعاریف بین المللی این واژه نباید ضرری متوجه شما گردد. فروشنده بایستی دستگاه شما را با یک دستگاه آکبند صفر تعویض نماید. پس از تماس و یا مراجعه به فروشنده دستگاه معیوب را داده و بدون  بهانه ای از طرف فروشنده دستگاه جدیدی را دریافت می کنید .  غافل از اینکه نفر قبل از شما این دستگاه را که مدت طولانی با بی سلیقگی کامل و در اثر استفاده ناصحیح معیوب کرده و به شرکت مرجوع نموده است و با استفاده از وارانتی دستگاه مستهلک شده را داده و دستگاه معوض دریافت کرده است شرکت مربوطه آن دستگاه کاملاً معیوب شده را تعمیر و بزک کرده و امروز بجای دستگاه نو و آکبند به شما تحویل می نماید . در صورتیکه دستگاه خریداری شده خودتان ممکن بود با تعویض یک عدد فیوز ناقابل و یا یک خازن جزیی رفع عیب شده و شما باز صاحب کالای نوی خودتان باشید ..

حال انتخاب با شماست، آیا برای هر نوع کالایی باید وارانتی را انتخاب کنیم یا گارانتی را؟

گارانتی یا وارانتی

گارانتی یا وارانتی